Tilbagefald

Lær at forebygge og håndtere tilbagefald

Som behandlere oplever vi at hashrygeren tager et tilbagefald. Særligt for de hashrygere vi får ind, der ikke har modtaget kognitiv genoptræning og psykoedukation om rusmidlet.

Reaktiv position forhindrer læring

Ofte er hashrygeren efter at have røget igen, besværet af en dårlig samvittighed. Derfor virker det ikke fremmende for læring, at vi kalder det et tilbagefald, fordi det sammen med den dårlige samvittighed, kan bringe hashrygeren i en reaktiv position. Vi vil gerne have hashrygeren til at være nysgerrig og undersøgende og åben for at forstå noget nyt om sig selv.

Jagten på kontrol

Ofte møder vi hashrygere der samtale efter samtale fortæller, at de ønsker at stoppe, men måske i virkeligheden kun ønsker at genvinde kontrollen, og ad den vej komme tilbage til dengang hvor de følte, at de styrerede hashen, og ikke omvendt. Vi kan ikke fortænke hashrygeren i at ville have det bedste af begge verdener; rusen og livet uden konsekvenser af hashrygningen.

To tilgange

I samtalen med hashrygeren der har røget igen, vil vi gerne få hashrygeren til at reflektere over den genoptaget rygning.

Her er der to primære tilgange. Den ene handler om: hvad ledte op til erfaringen? og den anden handler om: hvad skete der efter erfaringen? Personligt foretrækker jeg en tredje, nemlig en kombination af de to. Det hjælper hashrygeren til både at forstå “triggere”, altså hvad udløste rygningen, og “responses”, altså hvad rygningen medførte.

Uanset tilgang, bør fokus fra din side, være på læring. Hvad fortæller erfaringen hashrygeren?

Under ”triggere”, kan du med fordel også italesætte ”tilladelsen”. Altså hvornår gav hashrygeren sig selv tilladelse til at ryge igen og hvilket argument eller begrundelse brugte han?

Typisk er der tre ting der er afgørende for hvorvidt hashrygeren ryger igen:

  1. Er beslutningen om at stoppe taget
  2. Afstand?
  3. Dagsform?

I min nye e-bog kan du læse mere om hvordan du håndterer tilbagefald – og et helt afsnit om hvordan du forebygger det. Læs også om:

Betydningen af sproget omkring tilbagefald

Programmeret til at fejle

Sådan forebygger du tilbagefaldet

To tilgange

Tilbagefaldets vigtige læringspunkter